Tilbake
Øvelse

Ett skritt frem

10-15 min Tema: Grenser Målgruppe: Student

Om aktiviteten

I denne øvelsen skal deltagerne ta stilling til når grenser blir brutt. Du som leder øvelsen leser opp en historie delt inn i flere deler. Etter hver del skal deltagerne avgjøre om grensene til hovedpersonen har blitt tråkket over eller ikke. Målet med øvelsen er at deltagerne får økt forståelse for hva grenser og grensesetting er, og hvilke faktorer som kan påvirke en grense. Gjennom øvelsen får de mulighet til å reflektere over og diskutere om en situasjon går fra flørt til trakassering. For å gjennomføre øvelsen behøver du plass til at deltagerne kan bevege seg rundt. Husk også å printe ut og lese gjennom historien på forhånd.

Gjennomføring av aktiviteten

  1. Be deltagerne stille seg opp på en linje. Si at du skal lese en historie høyt som er i mange deler. Hver gang du stopper opp historien skal de ta et steg fram dersom de mener det som skjer er greit. Hvis de mener at det som skjer i historien er galt/ugreit og tenker at noen har brutt en grense, skal de stoppe opp.
  2. Ta en rask diskusjon i etter hver del av historien hvor du ber noen deltagere fortelle hvorfor de har valgt å stoppe opp eller å ta et steg videre. Slik får du i gang en diskusjon mellom deltagere som opplever historien på ulike måter. Gå deretter videre til å lese neste del av historien.
  3. Etter historiene er ferdig leder du en plenumsdiskusjon. Dere kan ta utgangspunkt i disse spørsmålene:
    1. Hva var det som skjedde i denne situasjonen?
    2. Satt Emma noen grenser? Hvordan kan man sette en grense?
    3. Burde Markus ha gjort noe annerledes? Hvorfor/hvorfor ikke?
    4. Er dette noe Emma kan/burde varsle om?